Tychy, 29.09.2017 r.

Wzrost sprzedaży Maxcom w I pół. 2017 r.

 

Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych w Europie, w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku wypracował 48,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 23,5 proc. w ujęciu rok do roku. W analizowanym okresie spółka osiągnęła 3,6 mln zł zysku netto, wobec 3,8 mln zł przed rokiem. Zarząd spodziewa się dobrych wyników w II pół. 2017 r.

– Wyniki pierwszego półrocza są zgodne z naszymi założeniami. Jesteśmy przygotowani do dużych wzrostów w trzecim i czwartym kwartale, które tradycyjnie są najlepsze dla całej branży i Maxcom. Podtrzymujemy prognozę wyników w całym 2017 roku opublikowaną w prospekcie emisyjnym – mówi Arkadiusz Wilusz, Prezes Maxcom. – Stopniowo realizujemy cele oferty publicznej, nasz najnowszy produkt – smartfon dla seniorów wszedł w fazę testów. Zgodnie z zapowiedziami w ciągu kilku miesięcy trafi on do sprzedaży – dodaje Prezes.

Podstawowe dane finansowe za I pół. 2017 r.

 

I pół. 2016 r.

 

I pół. 2017 r.

 

Dynamika

Przychody (mln zł) 39,2 48,5 123,6%
Zysk operacyjny (mln zł) 5,2 3,7 71,5%
Marża operacyjna 13,3% 7,7% 57,9%
EBITDA 5,4 3,9 73%
Marża EBITDA 13,6% 8,1% 59,2%
Zysk netto (mln zł) 3,8 3,6 94%
Marża netto 9,8% 7,5% 76,1%

 

W I pół. 2017 r. przychody Maxcom wzrosły w ujęciu rok do roku o 23,6% do 48,5 mln zł. Wzrost jest wynikiem zwiększenia skali działania spółki. Rozszerzono współpracę z częścią obecnych odbiorców i rozpoczęto nowe kontrakty. Największy wzrost przychodów, o 109% miał miejsce w sprzedaży eksportowej, której wartość wyniosła 14,1 mln zł.

W omawianym okresie zysk operacyjny wyniósł 3,7 mln zł, wobec 5,2 mln przed rokiem. Zmiana jest spowodowana zwiększeniem kosztów operacyjnych, w tym kosztów związanych z ofertą publiczną. Zwiększone były również koszty rozwoju na nowych rynkach zagranicznych, które powinny przełożyć się na poprawę wyników w kolejnych okresach. Negatywny wpływ na wyniki miały też kursy walut, a w szczególności spadek kursu USD. W związku z wyprzedawaniem zapasów kupionych przy wyższym kursie USD w kolejnych kwartałach ten czynnik nie powinien negatywnie wpływać na wyniki. Niższy zysk operacyjny znalazł też odzwierciedlenie w obniżeniu zysku netto do 3,6 mln zł wobec 3,8 mln zł w I pół. 2016 r.

Historycznie na przestrzeni ostatnich lat przychody Spółki w każdym kolejnym kwartale są większe. Przykładowo w ubiegłym roku, w IV kwartale przychody były większe niż w całym I półroczu. Maxcom spodziewa się, że sezonowość zostanie utrzymana. Jest ona naturalna dla rynku.

I pół. 2017 r. zaowocowało nawiązaniem współpracy z kolejnymi kontrahentami. Maxcom rozpoczął sprzedaży swoich telefonów w dużych sieciach handlowych we Włoszech – takich jak Auchan i Carrefour oraz sklepie internetowym eMAG w Rumunii. Od września 2017 r. Spółka rozszerzyła portfolio klientów o czołowych operatorów na Słowacji i w Rumunii: Orange Slovakia i T-Mobile Romania. Spółka obecna jest w ponad 20 krajach Europy, głównie u operatorów telekomunikacyjnych, w sieciach handlowych i u wybranych dealerów oraz agentów sprzedaży.

– W drugiej połowie roku nie zamierzamy zwalniać tempa. Jesteśmy w trakcie rozmów z kolejnymi kontrahentami. Szukamy nowych możliwości rozwoju sieci sprzedaży, zwłaszcza w krajach, w których jeszcze nas nie ma. Niebawem nasze telefony pojawią się u jednego z dużych operatorów komórkowych w Europie Zachodniej. Przed nami też październikowe targi elektroniki użytkowej w Dubaju gdzie będziemy mieli okazję nawiązać kontakty z kolejnymi operatorami i dystrybutorami  – mówi Arkadiusz Wilusz. Rynek telekomunikacji stale się rozwija. Telefon komórkowy stał się głównym narzędziem pracy i utrzymywania relacji z otoczeniem. Według badań, przeprowadzonych przez Strategy Analytics, globalna sprzedaż klasycznych telefonów komórkowych w 2016 r. wyniosła 396 mln sztuk. Według danych International Data Corporation w Polsce w 2015 r. sprzedano 2,8 mln klasycznych telefonów komórkowych.

W czerwcu 2017 r. Maxcom przeprowadził ofertę publiczną, z której pozyskał 36,3 mln zł. Pieniądze od inwestorów zostaną przeznaczone na ekspansję zagraniczną oraz rozwój nowych modeli klasycznych telefonów i smartfonów, w tym innowacyjnego smartfona dla seniorów. Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie 30 czerwca 2017 r.

***

O Maxcom

Maxcom posiada ponad 15-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji własnych marek produktów telekomunikacyjnych: telefonów komórkowych, telefonów stacjonarnych oraz elektroniki użytkowej m.in krótkofalówek oraz nawigacji satelitarnych. Grupa działa pod dwiema markami Maxcom oraz budżetowej Maxton.

Spółka realizuje sprzedaż poprzez zdywersyfikowane kanały dystrybucji B2B w ponad 20 krajach Europy, w tym m.in. za pośrednictwem czterech głównych operatorów komórkowych w Polsce, kilkunastu operatorów za granicą, sieci handlowych oraz wybranych dealerów i agentów sprzedaży.

Kontakt dla mediów:
Karol Piszcz
TAILORS Group
tel.: 511 590 054
mail: kpiszcz@tailorsgroup.pl

Jakub Rutkowski
TAILORS Group
tel.: 603 334 068
mail: jrutkowski@tailorsgroup.pl